Pretraži Zdravlje AZ:


Bakar - dodaci prehrani

Pregled

Bakar je mineral koji je tijelu potreban za stvaranje hemoglobina, mijelina, kolagena i melanina. S vitaminom C sudjeluje i u proizvodnji elastina. Bakar može djelovati i kao antioksidans u borbi protiv slobodnih radikala te kao pro-oksidans u stvaranju slobodnih radikala koji sudjeluju u razvoju Alzheimerove bolesti i cervikalne displazije. Bitno je održati pravilnu ravnotežu bakra i drugih minerala.

Znakovi mogućeg manjka bakra su anemija, niska tjelesna temperature, frakture kostiju, osteoporoza, smanjen broj bijelih krvnih stanica, aritmija, gubitak pigmenta i poremećaj štitne žlijezde. Bolest gastrointestinalnog sustava ili operacija su česti uzročnici manjka bakra.

Primjena

Anemija – pošto sudjeluje  u stvaranju hemoglobina, može pomoći kod anemije.

Artritis – studija iz 70-tih kaže da su bakrene narukvice (topička primjena bakra) koje su artritičari nosili pomogle u smanjenju bolova i drugih simptoma te bolesti.

Opekline – ljudi s velikim opeklinama se mogu brže oporaviti ako uzimaju bakar i druge minerale, pošto je njihov gubitak uslijed opeklina povećan.

Upalna bolest crijeva (IBD) – pošto ljudi s Chronovom bolešću i ulceroznim kolitisom slabije apsorbiraju minerale (uključujući i bakar), preporučuje se njihovo dodatno uzimanje.

Zacjeljivanje rana – bakar pospješuje brže zacjeljivanje rana.

Drugo – jedno istraživanje je pokazalo da cink i bakar uzeti iz hrane smanjuju rizik  obolijevanja od raka pluća.

Preliminarna istraživanja pokazala su da bakar može inaktivirati infektivni HIV.

Izvori iz hrane

Najbolji izvori bakra su: morska hrana, iznutrice (goveđa jetra, bubrezi, srce), orašidi i maslaci od orašida, leguminoze (soja, kikiriki…), čokolada, cjelovite žitarice, voće i povrće, melasa i crni papar.

Dostupni oblici

Multivitamini koji uključuju minerale obično sadrže i bakar, ali dostupan je i kao samostalni suplement u obliku tableta, narukvica, kao gel i otopina za površinsku primjenu.

Doziranje

Najbolji način uzimanja bakra je kroz prehranu i treba ga uskladiti s uzimanjem cinka i magnezija radi što bolje apsorpcije, a preporučene doze su:

Djeca:

Novorođenčad do 6mj.: 200 mcg; 7-12 mj.: 220 mcg; 1-3 god.: 340 mcg; 4-8 god.: 440 mcg; 9-13 god.: 700 mcg; 14-18 god.: 890 mcg isključivo iz hrane.

Odrasli:

Iznad 19 godina 900 mcg; trudnice 1000 mcg; dojilje 1300 mcg. 

Upozorenja

Zbog mogućih interakcija s drugim lijekovima i nuspojava, bakar je potrebno uzimati uz liječnički nadzor.

Prekomjerno uzimanje bakra uzrokuje mučninu, povraćanje, bolove u želucu, glavobolje, vrtoglavice, slabost, proljev i metalni okus u ustima. Toksičnost je rijetka, ali ipak moguća i izaziva srčane problem, komu pa čak i smrt. Može se pojaviti uslijed upotrebe bakrenog pribora za jelo i slavina. Ako je prisutan proljev, ne uzimati dodatke bakra.

Djeca oboljela od Wilsonove bolesti (nakupljanje bakra u mozgu, jetri, bubrezima i očima) ne smiju uzimati suplemente bakra. Pošto cink i željezo oslabljuju apsorpciju bakra, suplementi cinka se uzimaju kako bi smanjili količinu bakra kod djece oboljele od te bolesti.

Moguće interakcije

Ako koristite bilo koji od navedenih lijekova, ne smijete uzimati suplemente bakra bez savjetovanja s liječnikom: oralna kontracepcija i nadomjesna hormonska terapija estrogenom, nesteroidni protuupalni lijekovi (npr. ibuprofen), penicilamin, allopurinol, cimetidin, nifedipin i cink.