Pretraži Zdravlje AZ:


Riboflavin - dodaci prehrani

Pregled

Vitamin B2 (riboflavin) je jedan od 8 B vitamina koji tijelu pomažu pretvoriti hranu u energiju. Nužni su za zdravu kožu, kosu, oči i jetru, a pomažu i živčanom sustavu i mozgu. Vodotopivi su što znači da ih tijelo ne može pohraniti. Riboflavin je također antioksidans i pomaže tijelu pretvoriti vitamin B6 i folnu kiselinu u aktivne oblike, važan je za rast i produkciju eritrocita.

Zdravi ljudi s uravnoteženom prehranom dobivaju dovoljno riboflavina, ali starije osobe i alkoholičari uslijed nemogućnosti apsorpcije ili loše prehrane mogu razviti deficit. Simptomi su umor, usporeni rast, probavni problemi, ispucale usne, natečen jezik, umor očiju, oticanje grla i osjetljivost na svjetlo.

Primjena

Anemija – istraživanja pokazuju da uzimanje riboflavina može poboljšati odgovor na terapiju željezom.

Katarakta – u jednom dobro dizajniranom istraživanju, ljudi koji su uzimali riboflavin-niacin suplement su znatno manje obolijevali od katarakte.

Migrena – jedno istraživanje pokazalo je da je uzimanje 400 mg riboflavina smanjilo na pola broj napadaja migrene.

Izvori

Najbolji izvori riboflavina su pivski kvasac, bademi, iznutrice, cjelovite žitarice, klice žitarica, divlja riža, gljive, soja, mlijeko, jogurt, jaja, brokula, klice i špinat. Riboflavin je osjetljiv na svjetlo pa hrana prije upotrebe treba biti što manje izložena svjetlu.

Dostupni oblici

Riboflavin je općenito prisutan u multivitaminima i vitaminima B kompleksa te dolazi i pojedinačno.

Doziranje

Preporučene dnevne doze:

Djeca:

- 0-6 mj: 0.3 mg

- 7 mj.-1 god.r: 0.4 mg

- 1-3 god.: 0.5 mg (RDA)

- 4-8 god.: 0.6 mg (RDA)

- 9-13 god.: 0.9 mg (RDA)

- Dječaci 14-18 god.: 1.3 mg (RDA)

- Djevojčice 14-18 god.: 1 mg (RDA)

Odrasli:

- Muškarci iznad 19 god.: 1.3 mg (RDA)

- Žene iznad 19 god.: 1.1 mg (RDA)

- Trudnice: 1.4 mg (RDA)

- Dojilje: 1.6 mg (RDA)

Riboflavin  se najbolje apsorbira uzet između obroka.

Mjere opreza

Zbog potencijalnih nuspojava i interakcija s lijekovima, dodatke prehrani uzimati samo uz nadzor liječnika. Riboflavin se smatra sigurnim čak i u visokim dozama. Ipak, doze veće od 10 mg dnevno mogu uzrokovati oštećenje očiju od sunca. Vrlo visoke doze mogu uzrokovati svrbež, otupljenost, osječaj pečenja, žuti ili narančasti urin i osjetljivost na svjetlo.

Ako se uzima bilo koji vitamin B kompleksa pojedinačno kroz dulje vrijeme, može uzrokovati disbalans ostalih B vitamina. Zato ih se preporučuje uzimati zajedno.

Interakcije

Ako uzimate bilo koji od navedenih lijekova, prije upotrebe riboflavina savjetujte se s liječnikom: antikolinergične droge, tetraciklini, triciklični antidepresivi (Imipramine, Desimpramine, Amitriptyline,Nortriptyline), antipsihotici, doksorubicin, metotreksat, fenitoin, probenecid, tiazidni diuretici.