Fitness i joga

Ujutro ili navečer: Kad je najbolje vrijeme za vježbanje?

Tko rano rani, dvije sreće grabi, kaže nam poslovica. No, može li se isto reći i za jutarnju tjelovježbu?

Ujutro ili navečer: Kad je najbolje vrijeme za vježbanje?
 





Kad je riječ o vježbanju, prednosti su mnogobrojne - od sagorijevanja masnog tkiva, izgradnje mišićne mase i jačanja kostiju do poboljšanja pamćenja, osiguravanja kardiovaskularnog zdravlja i jačanja imunološkog sustava. Također smanjuje stres, poboljšava san, jača samopouzdanje i pomaže vam da živite dulje. Zvuči sjajno, zar ne?

Hrvatski zavod za javno zdravstvo preporučuje najmanje 30 minuta umjerene tjelovježbe svakodnevno. A što se tiče „idealnog“ doba dana za vježbanje, u tu su se debatu uključili i znanstvenici. Istraživači sa Sveučilišta u Kopenhagenu - u suradnji sa znanstvenicima sa Sveučilišta Kalifornija, Irvine – ukazali su da se učinak vježbanja može razlikovati ovisno o dobu dana. Rezultati istraživanja na miševima pokazuju da vježbanje ujutro rezultira povećanim metaboličkim odgovorom, dok vježbanje kasnije tijekom dana povećava potrošnju energije tijekom duljeg vremenskog razdoblja. Drugim riječima, i jutarnje i večernje vježbanje ima svoje prednosti.

Zašto vježbati ujutro?

Istraživanja pokazuju da ljudi koji vježbaju na početku dana imaju veću vjerojatnost da će se pridržavati svoje rutine vježbanja jer je snaga volje tada jača, a pritisak dana još se nije akumulirao. Štoviše, vježbanje ujutro povezano je s većom produktivnošću, nižim krvnim tlakom i kvalitetnijim snom. Osim toga, jutarnja tjelovježba također postavlja dobar temelj za druge zdravije izbore tijekom dana. Na primjer, ljudi koji vježbaju ujutro imaju veću vjerojatnost da će ostatak dana birati zdraviju hranu, i time pridonosi reguliranju tjelesne težine te motivaciji za pridržavanje zdravijeg stila života.



Studija iz 2012. godine koju je proveo Brigham Young University pokazala je da je, nakon 45-minutnog jutarnjeg treninga, postojala veća vjerojatnost da će žene pojesti manje za doručak i donijeti zdravije prehrambene odluke tijekom dana. Osim toga, ostatak su dana bile više fizički aktivne. 

Ipak, treba napomenuti kako jutarnja tjelovježba neće toliko odgovarati osobama koje vrhunac energije dostižu kasnije tijekom dana, a zahtijevat će i dulje zagrijavanje jer mišići i zglobovi ujutro mogu biti ukočeni.

Prednosti kasnijeg treninga

S druge strane, istraživanja naglašavaju da je kasnoposlijepodnevni ili večernji trening povezan s nižim razinama stresa, bržim vremenom reakcije i većom izdržljivošću. Večernji trening može pomoći da eliminirate stres i očistite um od svega što se izdogađalo tijekom dana. Također služi i kao prijelazno razdoblje između boravka na poslu i dolaska kući, što pak može pomoći da se neopterećeni posvetite obitelji i voljenima.

No, ako vježbate dva do tri sata prije spavanja, može doći do poteškoća sa spavanjem, što će se odraziti na kvalitetu sna. Ipak, to ovisi o intenzitetu vježbanja, ali nježno istezanje ili joga mogu biti dobar način da se razgibate i opustite nakon napornog dana.

Što odabrati?

Nakon ovoga, lako se može zaključiti kako je najbolje vrijeme za vježbanje – svako vrijeme. Odnosno, ono vrijeme koje najbolje odgovara vama i vašem rasporedu te kojeg se možete držati više ili manje dosljedno. Za neke, tjelovježba je nešto što žele odraditi što je prije moguće. Odlaganje do kasnijeg termina tijekom dana stvara previše prilika za druge 'prioritete' koji bi mogli istisnuti tjelovježbu iz rasporeda. No, to također ovisi o cirkadijalnom ritmu osobe (bilo da je riječ o noćnoj ptici ili ranoraniocu) koji stvara varijacije u fiziološkim markerima kao što su otkucaji srca, krvni tlak i temperatura tijela, što su sve parametri koji utječu na performanse vježbanja.

Stoga, manje je bitno kad vježbate dokle god vježbate.
 

Pročitaj i ovo:

Što se događa s tvojim tijelom ako prestaneš vježbati?
7 savjeta profesionalne trenerice za uspješan trening
 Loše držanje? Ispravite ga vježbama koje možete odraditi i za radnim stolom

 


 

Komentiraj članak:

Članak možeš komentirati ako se prijaviš preko Facebooka ili ako si registrirani korisnik prijavljen u sustav. Registriraj se ovdje. Prijavi se ovdje.